نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف دانشگاه مراغه
چکیده
تازه های تحقیق
یادآوری معرفت فراموششده برای مؤمن و کافر، در حال اضطرار و هنگام مواجهه با مرگ صورت میگیرد و این واقعه اتمامحجتی است برای کفار و موجب تزاید ایمان مؤمنین است، ولی نکته مهم، یادآوری معرفت فراموششده در حالت اختیار و از طریق تعالیم انبیاء علیهمالسلام است و این وظیفۀ انبیاء بهقدری اهمیت دارد که خداوند آنان را مذکر مینامد. بنابراین میتوان همۀ اعمال و دستورات انبیاء علیهمالسلام را در راستای ذکر و برای یادآوری آن معرفت فراموششده، دانست. در این مورد صراحتاً در ارتباط با نماز خداوند متعال میفرماید: «و أقم الصلاة لذکری» (طه،14) و جالب اینکه نقش شیطان نقطۀ مقابل رسالت انبیاء است؛ زیرا که با وسوسه به انجام شراب و قمار انسانها را هر چه بیشتر در غفلت و نسیان فرومیبرد و از طرفی شیاطین موجبات نافرمانی کردن انسانها را از اعمالی فراهم میآورند که موجب ذکر هستند.
نگاه از این منظر به واجبات و محرمات دینی میتواند بهخصوص برای نسل جوان بسیار جالب و قابلتأمل باشد؛ زیرا وقتی که بدانند گوهر معرفت و بازیابی معرفت توحیدی فراموششده درگرو انجام واجبات –به عنوان عوامل ذکر- و ترک محرمات –به عنوان عوامل نسیان و غفلت از آن معرفت- خواهد بود، در انجام اعمال عبادی جدیت بیشتری از خود نشان میدهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Our knowledge of God the Almighty finds its root in the pre-birth world ('ālam al-dhar), and both Quranic verses along with Islamic narrations speak certainly of an intuitive knowledge of God we have acquired from the pre-birth world; such an intuitive knowledge is stabilized within us human beings once we have taken stride in this world. However, the significant point to raise here is the fact that human beings have sunk into oblivion such a great event with regard to the monotheistic knowledge of the pre-birth world: this innate knowledge can be disclosed in two situations of a) severe misfortunes and b) coming-closer death. Moreover, the knowledge can be flourished/remembered when one decides freely to chase the divine messengers' reminder through which one can remember the very divine intuition, and can find the truth of innate monotheistic knowledge within oneself. In order to explain how to reveal the monotheistic knowledge of the pre-birth world, the first step is to shed light of inquiry on such subject-matters as the innate knowledge of the pre-birth world in Quran and Islamic narrations, consolidation of the monotheistic knowledge in the pre-birth world, oblivion of the event of the pre-birth world, necessity of the knowledge of the pre-birth world thereupon this article proceeds with the question of how to explain flourishing of the monotheistic knowledge in the pre-birth world in the two situations of coercion and freedom in light of the Quranic verses and Islamic narrations.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله