مقاله علمی پژوهشی
1. روش علمی نیوتن در علم‌الابصار

سعید زیباکلام

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 3-36

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.150

چکیده
   عموما تصور می‌شود که نیوتن از بدو کاوش‌های طبیعت شناسانه‌اش دارای روشی بوده که همواره از آن آگاهانه پیروی می‌کرده است و دو کتاب بسیار تأثیرگذارش، اصول ریاضی فلسفه طبیعی و علم‌الابصار، مولود پیروی از آن روش است. اما اینشتاین هشدار می‌دهد که اگر می‌خواهید چیزی از فیزیکدانان درباره روش‌هایی که به کارگرفته‌اند بدانید ”به ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
2. فلسفه علوم اجتماعی از دیدگاه پوپر

حسین کچوئیان؛ مجید فولادیان

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 37-66

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.155

چکیده
  دراین مقاله تلاش شده است تا در خلال آثار گوناگون پوپر نگرش وی به فلسفه علوم اجتماعی مورد شناسایی وتحلیل قرار گیرد. درابتدا مختصری از زندگی او آورده شده که تلاش گردیده نشان‌دهنده علایق و مسایل او باشد.سپس افراد تاثیرگزار بر آرا او معرفی شده‌اند (نظیر: سقراط، کانت، هایک و...).ازاین قسمت به بعد واردموضوع اصلی مقاله شده ایم ودرابتدانظرپوپر ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
3. «تجرد نفس»

رضا اکبریان؛ سیما محمدپور دهکردی

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 65-88

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.158

چکیده
     با توجه به اهمیت« فلسفه ذهن » در عصر حاضر و تقویت گرایش‌های  مادی گرایانه - که مهمترین دلیل آن  ناکارآمدی براهین و نارسایی مفاهیم در باب رابطه نفس و بدن است-  نویسندگان در این مقاله کوشیده‌اند این مساله را ، با توجه به مبانی حکمت متعالیه  ملاصدرا،  بررسی نمایند و نشان دهند که از نگاه حکیم ملاصدرا ، انسان یک ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
4. عوامل شکل گیری حزن و تحولات آن در عرفان و تصوف

سید علی اصغر میرباقری فرد؛ حسین اقا حسینی؛ مهدی رضایی

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 89-112

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.160

چکیده
  حزن از شروع پیدایش، همانند دیگر مباحث عرفانی، تحولاتی را پشت سر گذاشت. عامل اولیة شروع حزن و اندوه،‌ آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از پیامبر (ص) است که مسلمانان را از عذاب آخرت بیم می‌دهد. با تأثر از این آیات و احادیث، عده‌ای غرق در ترس و خوف، با نگاهی به نقائص اعمال خود، در حزن و اندوه فرو رفتند. حزن در ابتدا، عکس‌العمل روحی و روانی این ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
5. مقایسة هوسرل، هایدگر و گادامر با محک روش‌شناسی

مهین چناری

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 113-138

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.162

چکیده
  پدیدارشناسی، پدیدارشناسی هرمنوتیکی و هرمنوتیک فلسفی به صورت فزاینده‌ای به عنوان روش‌شناسی‌های تحقیق مطرح شده‌اند، اما هنوز در مورد جنبه های خاص و منحصر به فرد این روش‌شناسی‌ها، ابهاماتی وجود دارد. مقالة حاضر پس از بررسی مبانی فلسفی این روش‌شناسی‌ها به بحث دربارة تشابهات و تفاوت های اساسی آنها از جنبه های مختلف پرداخته و در ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
6. کاربرد نظریه مهبانگ در براهین غایت‌شناختی و کیهان‌شناختی

فرح رامین

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 139-152

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.176

چکیده
  تئوری مهبانگ یا انفجار بزرگ، نظریه‌ای جدید در کیهان‌شناسی است که در دهه‌‌های اخیر، خداشناسان علم مدار استنتاج‌های خداباورانه از آن داشته‌اند. مقاله حاضر به بررسی این نظریه علمی و نظریات علمی رقیب در برابر آن می‌پردازد و می‌کوشد تا میزان تأثیر این تئوری را بر روی براهین خداشناسی تبیین نماید. نگارنده، با پذیرفتن این اصل مسلم که ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
7. دوری بودن شکل نخست قیاس اقترانی در کلام ابو سعید ­ابو ­الخیر و پاسخ­های ابن­سینا و دیگران به آن

ابراهیم نوعی

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 153-188

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.177

چکیده
  گرچه فضای گفتگوی منطقی میان ابوسعید­بن­ابی­الخیر و ابن­سینا مه­آلود بوده و پیرامون زمان، مکان و یا اصل بهره­مندی آن از واقعیت تردیدهایی وجود دارد - و دست­یابی به خورشید حقیقت در این زمینه مجالی گسترده و در خور را می­طلبد- اما مهم­تر از آن، سخن درباره محتوای این گفتگو است. کنکاش اصل پرسش ابوسعید، پیشینه و پسینه آن و نیز ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
8. دَرشَنَه‌های هندی و براهین اثبات وجود خدا

ابوالفضل محمودی

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 189-208

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.178

چکیده
  نظام‌های فکری و یا دَرشَنَه‌های هندی را می‌توان به دو دسته الهی و یا باورمند به وجود خدا و غیرالهی و یا غیرمعتقد به خدا تقسیم کرد. از دسته اول می‌توان به دو مکتب نیایه و دانته اشاره کرد. در این مکاتب به‌ویژه اولی، برهان‌هایی بر وجود خداوند اقامه شده است که برخی از آنها معادل‌هایی در فلسفه اسلامی و غربی دارند و برخی دیگر نیز در زمینه‌ ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
9. گفتاری در باب لوگوس (logos)

عبدالله نیک سیرت

دوره 9، شماره 2 ، زمستان 1386، صفحه 209-225

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2007.179

چکیده
    در این مقاله ضمن اشاره‌ای گذرا به چگونگی ظهور و پیدایش اسم یونانی لوگوس (logos)؛ نظرگاههای یونانیان، یهود، مسیحیت و تا حدودی نیز دوران معاصر به اجمال تقدیر می‌شود یونانیان به عنوان خاستگاه لوگوس آن را به معانی متعدد و از جمله به معنای؛ کلمه، گفتار، عقل،  به کار می‌بردند. در نزد متکلمان یهود و بویژه فیلون، لوگوس با معادل با پیامبر ...  بیشتر