نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
محققان CSR به دنبال کشف و بررسی مکانیزمهای شناختی هستند که باورهای دینی در انسان را تولید یا تقویت میکنند. از نگاه آنها، مکانیزم شناختی HADD بیشترین نقش را در شکلگیری و تقویت باور به خدا در انسانها دارد. مدافعان استدلالهای تخریبی و تضعیفی بر این باورند که مکانیزمهای شناختی مورد مطالعه در این حوزه، تهدیدی علیه خداباوری به حساب میآیند. آنها از مستعد خطا و در نتیجه، غیر قابل اعتماد بودن این مکانیزمها، برای توجیه ادعای خود بهره میگیرند. در این مقاله نشان دادیم که این دو نوع استدلال، ضعفها و چالشهای اساسی دارد؛ از جمله، محدودیتهای تبیینی CSR در خصوص تولید باورهای دینی خاص را نظر نمیگیرند؛ به مانعة الجمع نبودن تبیینهای طبیعی و فراطبیعی در این خصوص توجه ندارند؛ نقش دیگر عوامل (همچون وحی و نبوت، فرهنگ و …). را در شکلگیری، تقویت و شیوع باورهای دینی در نظر نمیگیرند و از نقش ابزارها و مکانیزمهای شناختی دیگر در تصحیح خروجیهای HADD غفلت کردهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
From the beginning of the 21st century, a new field of cognitive science called "cognitive science of religion" (CSR) has attracted the attention of many scholars. Researchers in this branch seek to explore cognitive mechanisms that produce or reinforce religious beliefs in man. Theories and empirical evidence of CSR have led to many philosophical and theological questions. One of the most important questions is whether these findings show that belief in the existence of God is unjustified. Some philosophers respond positively to this question. They believe that the cognitive mechanisms studied in this area are a threat to the belief in God. Their reasons for this are largely based on the fact that these mechanisms are prone to substantial error, and the insensitivity of these mechanisms in relation to truth. Our aim in this paper is to show that none of the above reasons can show that religious beliefs are unjustified, especially belief in God. Our argument in this regard is based on the fact that natural and supernatural explanations are not mutually exclusive, and the fundamental limitation of cognitive mechanisms.
کلیدواژهها [English]
ارسال نظر در مورد این مقاله