مقاله علمی پژوهشی
1. حیات نظری و حیات عملی در قرون وسطی تفسیر داستان مریم و مرتاه به دو روایت

شهرام پازوکی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 5-20

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.235

چکیده
   یکی از مسائل مهم فلسفی، که سابقه آن به دوره یونان باز‌می‌گردد، مسأله نظر و عمل و نسبت آن دو با یکدیگر است. این مسأله تحت عنوان "حیات نظری" و "حیات عملی" در یونان و سپس در قرون وسطی مطرح شد. متفکران مسیحی معمولأ با استناد به داستانی در انجیل لوقا درباره دو خواهر به نام‌های مریم و مرتاه به عنوان مظاهر نظر و عمل، این موضوع را تفسیر کرده‌اند. ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
2. مقایسه نگاه ملاصدرا و هایدگر در باب نسبت نظر و عمل

محمدرضا اسدی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 21-32

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.236

چکیده
  از آن جا که آدمی از دو قوه نظری و عملی، سرشته شده است و هریک از این دو قوا نقش اساسی در نحوه  زندگی انسان، ایفا می‌کنند جا دارد که پرسش شود نظر و عمل چه نسبتی با یکدیگر دارند و کدامیک بر آن دیگری تقدم دارد؟ درپاسخ به این پرسش‌ها فیلسوفان اسلامی و غربی پاسخ های مختلف و متعددی بیان کرده اند. در این مقاله هیدگر و ملاصدرا به عنوان دو نماینده ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
3. علیت از نظر کانت

رضا بخشایش

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 33-56

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.237

چکیده
  این جستار از رساله دکتری نگارنده تحت همین عنوان گرفته شده است. کانت تلاش نموده است اشکالات هیوم به علیت را پاسخ دهد. اگرچه عمدتاً شارحان دراین خصوص به تمثیل دوم واحیاناً استنتاج استعلائی رجوع کرده اند، حق آن است که باید به اکثر اجزاءنقد،ازجمله مفهوم زمان،استنتاج متافیزیکی، استنتاج استعلائی،شاکله سازی وبویژه تمثیل دوم رجوع کرد. کانت ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
4. جستاری در تأویلات عرفانی امام خمینی(ره)

محمدتقی دیاری بیدگلی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 57-78

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.238

چکیده
  تفسیر عرفانی، گرایشی ویژه از تفسیر قرآن است که براساس آموزه‌های عرفانی وذوقی ومبانی سیر وسلوک ویژه‌ای- که از طریق کشف وشهود باطن به دست می‌آید-استوار است واز این راه مفسّر به بیان بطون و لایه‌های پنهان آیات می‌پردازد. از نگاهی دیگر، تفسیر عرفانی، نوعی تأویل است. گرایش ونگرش عرفانی امام خمینی(ره) در تأویل قرآن بر یک اصل بسیار مهم ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
5. قلمرو دین و ضوابط علوم دینی

سعید ضیائی فر

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 79-94

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.239

چکیده
   این نوشتار درباره یکی از زاوایای مسئله قلمرو و دین بحث می‌کند و آن، دین یا غیر دینی بودن ضوابط فهم دین و علوم دین است. اجمالاً دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاهی که ضوابط فهم دین را هم در قلمرو دین می‌داند و دیدگاهی که ضوابط فهم دین را علی الاصول در قلمرو دین نمی‌داند. در این نوشتار این دو دیدگاه به همراه ادله شان بررسی شده ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
6. بررسی مسائل اخلاقی در سیستمهای هوشمند

مرضیه داودآبادی؛ زهرا خزاعی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 95-120

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.240

چکیده
  با وجود مزایای انکار  نشدنی سیستم های رایانه‌ای هوشمند و کاربردهای حیرت برانگیز آنها در پیشبرد آموزش، صنعت و فرهنگ کشورهای مختلف، مسائل اخلاقی بسیاری در مورد آنها مطرح شده است. در این مقاله پس از تعریف هوش مصنوعی و سیستمهای هوشمند، ابتدا به بررسی مسائل  اخلاقی مشترک بین سیستمهای هوشمند و سیستم های رایانه­ای و شبکه جهانی می‌پرازیم، ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
7. کانت‌ ومسئولیت اجتماعی، سیاسی

علی ذکاوتی قراگزلو

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 121-148

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.241

چکیده
  نقطه‌ آغازین‌ اندیشه‌ورزی‌ کانت‌ در فلسفه‌، نقادی‌ وی‌ به‌ نظریه‌ مهم‌  او در باب‌ آنتی‌نومی‌ها باز می‌گردد. کانت‌ سرچشمه‌ آنتی‌نومی‌ها را در گذر از فهم‌،  به‌ خرد می‌یابد. نظریه‌ آنتی‌نومی‌ همواره‌ به‌ مثابه‌ محوری‌ بنیادی‌ در اندیشه‌های‌ وی‌ مورد توجه‌ قرار می‌گیرد. با مطالعه‌ آراء و اندیشه‌های‌ وی‌ ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
8. توسل به اولیاء الهی راه سلامت ایمان توحیدی

محمد صدقی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 149-173

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.242

چکیده
  از دیر باز حتی از زمان حیات پیامبر گرامی(ص) توسل براولیاء الهی وتبرک به آثار آنان همواره بین مسلمانان مرسوم بوده و کسی اشکال نکرده است و فقها آن را از مستحبات مهم دانسته‌اند. با وجود این، اخیراً برخی با نگرش سطحی به متون دینی و جمود بر ظاهر برخی عبارت‌ها این اعمال را نادرست دانسته و شرک نامیده‌اند.مقاله حاضر با بررسی موضوع و توضیح مفهوم ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
9. بررسی تطبیقی نظریۀ ابن سینا در باب طبقه بندی علوم

مهدیه السادات مستقیمی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 175-198

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.243

چکیده
  مقالۀ حاضر، ضمنِ گذری اجمالی بر تاریخچه و فواید طبقه بندی علوم با مطرح نمودن پاره‌ای از دیدگاههای فلاسفۀ شرق و غرب در این زمینه سعی می‌نماید ویژگی‌ها و نقاط برجستۀ تقسیم بندی ابن سینا را بیان کرده و به تبیین بعضی از زوایای آن بپردازد. موضوعات، مسائل، روش‌ها و اهداف و غایات و تاریخ تولد علوم و وجوه ممیزۀ دیگری، علوم را از یکدیگر متمایز ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
10. آموزش فلسفی کودکان درنظام تعلیم وتربیت اسلامی

هادی سلیمانی ابهری

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 199-218

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.244

چکیده
  دردو دهه اخیر،  بعد از ورود مباحث اموزش فلسفی کودکان به عرصه مطالعات وپزوهش‌های اهل نظر در ایران، بویژه با استقبالی که از رویکرد  P4C (philosophy  for children)   به عمل آمد، تلاشهایی در تحلیل وبررسی ومعرفی وحتی اجرای آن  به اشکال گوناگون، مانند ارائه مقالات درنشریات،تشکیل  همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، تالیف وترجمه کتب صورت ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
11. سعادت از دیدگاه ملاصدرا و علّامه طباطبایی

ابراهیم یعقوبی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 219-241

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.245

چکیده
  یکی از مباحث مهم فسلفی و کلامی بحث سعادت و شقاوت است. لذا شایسته است دانسته شود که سعادت چیست. لذت، حکمت، خیر و علم است یا چیزی کاملتر و دربرداندة همة اینها. سعادت غایت مطلق و مطلوب نهایی انسان است. سعادت همان چیزی است که انسانها دانسته، یا نداسته در پی آن هستند. و بینش‌ها و گرایشهای اصیل انسانی آن را تأیید می‌کند. سعادت چیزی است که با ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
12. بازخوانی نظریه ایمان به مثابه اراده معطوف به باور از ویلیام جیمز

مسعود آذربایجانی

دوره 10، شماره 1 ، پاییز 1387، صفحه 5-26

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2008.246

چکیده
  در باب توجیه و تبیین ایمان نظریه‌های بسیاری مطرح شده که از جمله آنها، نظریه ویلیام جیمز با عنوان اراده معطوف به باور است. در این جستار با اشاره‌ای به مفاد اصلی دیدگاه جیمز به بازخوانی نظریه بر اساس موارد   مورد تایید و نقدهای گفته شده پرداخته‌ایم. محورهای اصلی مقاله عبارتند از: دخالت ابعاد عاطفی – هیجانی در شناخت و ایمان، مجموعه ...  بیشتر