مقاله علمی پژوهشی
2. هوش معنوی؛ مولفه‌ها و مبانی آن در حکمت متعالیه

ریحانه شایسته؛ سید مرتضی شاهرودی

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 7-32

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.847

چکیده
  هوش معنوی در سال‌های اخیر از جمله سازه‌های مورد توجه در روان‌شناسی محسوب می‌شود. از دست دادن امید به زندگی و احساس یاس و ناکامی در انسان‌های عصر تکنولوژی، روان‌شناسان را به شناسایی سازه‌ای راهگشا برای انسان واداشت که به هوش معنوی یا وجودی معروف است که بالاترین سطح هوشی و قوی‌ترین نوع سازگاری فرد با محیط محسوب می‌شود. از طرفی معنویت ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
3. ثمرات تفکیک امکان ماهوی و امکان وجودی در حکمت متعالیه

قاسم پورحسن درزی؛ محمد رشیدزاده

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 33-52

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.846

چکیده
  ملاصدرا نخستین فیلسوفی بود که میان امکان ماهوی و امکان وجودی تفکیک قائل شد. وی در منطق به دلیل بی‌نیازی از این تفکیک، آن را مطرح نکرد. ملاصدرا بر مبنای این جداانگاری، نظام فلسفی حکمت متعالیه را که مکمّل فلسفه مشاء است پایه‌ریزی کرد. مراد از امکان ماهوی سلب ضرورت از جانب ایجاب و سلب است یعنی سلب ضرورت وجود و عدم که همان امکان خاص است ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
4. جایگاه معنویّت شیعی در گفتگوی اسلام و مسیحیت در اندیشه هانری کربن

انشاالله رحمتی

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 53-78

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.858

چکیده
  این نوشتار برآن است که هر چند گفتگوی میان اسلام و مسیحیت، ضرورتی ناگزیر است، ولی این گفتگو، در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که وجوه باطنی و معنوی اسلام نیز در عرصۀ آن وارد شود. در ابتداء نشان داده‌ایم که چرا باید عرفان و معنویت اسلام در این گفتگو لحاظ شود و در عین حال این عرفان و معنویت از منبع و مستند اصلی‌اش دور نیفتد، چه در غیر این صورت ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
5. دفاع از ادله ضرورت عصمت امام در مواجهه با اشکالات فخر رازی

علی عسگری زاده؛ بهنام جوانمرد

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 83-104

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.842

چکیده
  ازنظر علمای امامیه، برخلاف اهل سنت، عصمت ومصونیت جانشین رسول خدا صلی‌الله علیه وآله ازهر نوع لغزش، گناه وخطاازشروط لازم وضروری است. براین اساس ائمه سلام‌الله علیهم باید معصوم ومصونازگناه وخطاباشند.                 متکلم‌ها و علمای امامیه، به‌ویژهخواجه‌نصیرالدین طوسی، ادلۀ متعدد عقلی ونقلی ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
6. بررسی تطبیقی چهار مدل تبیینی در توجیه زبان عرفان

سید احمد فاضلی

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 105-128

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.817

چکیده
  چهار مدل متفاوت در تبیین زبان و توجیه بیان‌پذیری عرفان عبارت‌اند از: 1. مدل حافظه (بیان خاطره شهود)؛ 2. مدل عقل شهودی؛ 3. مدل تشبیه؛ 4. مدل تجلی. مدل حافظه، بیان حین شهود را منتفی می‌داند؛ اما بیان خاطره شهود پس از گذشت واقعه شهود، به دلیل امکان رده‌بندی و مفهوم‌پردازی ممکن می‌شود. مدل عقل شهودی، با پذیرشِ کارکردی از عقل به نام شهود، ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
7. تاثیر عوامل غیر معرفتی برمعرفت در آینه مثنوی معنوی مولوی

عزیز ا.. مولوی؛ محمدرضا موحدی

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 129-152

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.841

چکیده
  یکی از مهم ترین مسائل فلسفی ،کلامی و عرفانی که کارکرد تربیتی مؤثر بویژه در تربیت توحیدی دارد ، تاثیر عوامل غیر معرفتی نظیر اراده ، ملکات نفسانی و الگو های رفتاری ، امیال ، عواطف و اغراض در فرآیند ادراکات آدمی از قبیل نگرش های انسان شناختی ، خدا شناختی ، جهان شناختی ، و درک او از معنای زندگی و حیات طیبه و ... است . این بحث پلی ارتباطی میان ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
8. مطالعه تطبیقی آثار انسان شناختی سوبژکتیویسم و وجود تعلقی صدرایی

سیمین اسفندیاری

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 153-172

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.844

چکیده
     با تأمل در فلسفۀ ملاصدرا می‌توان دریافت که انسان موجودی است دارای استعدادهای نامحدود که با به فعلیت رسیدن در این عالم معنا پیدا می‌کند و چون به عنوان موجودی محدود تعلق وجودی به وجود لایتناهی دارد، تلاش می‌کند وجود خود را تحقق و معنا بخشد. لذا باتوجه به وجود تعلقی انسان و نقش عالم در معنا بخشی به وجود او، می‌توان به نسبت انسان ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
9. ازغلو تا تقصیر؛ تأملی در کتاب مکتب در فرآیند تکامل

سیده منا موسوی

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 173-196

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.845

چکیده
    در آموزه‌های دینی امامیه غلو و تقصیر هردو مورد نهی قرارگرفته است. این دو ناشی از عدم شناخت صحیح شئون امامت و جایگاه وجودی امام در آفرینش است. در این مقاله بخشی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل که در معرفی امام دچار تقصیر شده است، به لحاظ روش‌شناختی موردنقد قرارگرفته است. نویسندۀ کتاب بر این باور است که برخی مبانی فکری امامیه (مانند ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
10. تحلیل و بررسی نظر ابن سینا درباره فاعلیت تحریکی بر اساس مبانی وجود شناختی او

زهره یوسفی منش؛ حسین زمانیها

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 197-214

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.843

چکیده
    فاعل تحریکی تعبیری است که ابن‌سینا پس از آن‌که علیت به معنای اعطای وجود را از مقام فاعل‌های موجود در عالم طبیعت سلب می‌کند، به‌منظور توجیه تأثیرات آن‌ها به کار می‌گیرد. لیکن تأملی دقیق در معنا و نحوۀ وجود حرکت حاکی از این است که در نظام فکری ابن‌سینا، حرکت ازجمله امور ممکن و از عوارض لاحق بوده و لذا در پیدایش خود نیازمند علت ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
11. عذاب جاویدان: عدالت و عشق الهی

غزاله حجتی

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 215-236

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.840

چکیده
    براساس آموزه‌هایِ دینیِ ادیان بزرگ توحیدی، خداوند در جهان دیگر و در روز داوری بر اعمال و نیات همگان داوری خواهد کرد و این داوری عادلانه است. او به هر عملی، حتی کوچک‌ترین آن‌ها، رسیدگی خواهد کرد و جزای همگان را خواهد داد و از جمله، برخی گناهکاران را به عذاب جاویدان محکوم خواهد کرد. در مورد این آموزة دینی دست‌کم دو اشکال مهم طرح ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
12. کارکرد نظریه ادراکات اعتباری در اندیشه سیاسی- اجتماعی علامه طباطبایی

عبدالرسول حسنی فر

دوره 19، شماره 1 ، بهار 1396، صفحه 237-257

http://dx.doi.org/10.22091/pfk.2017.816

چکیده
    اندیشه سیاسی- اجتماعی علامه طباطبایی با توجه به عمق و وسعتی که دارد می تواند راهگشای بسیاری از مسائل سیاسی دوره کنونی در جوامع مختلف باشد. یکی از مهمترین مبانی تفکر فلسفی علامه طباطبایی که اندیشه سیاسی- اجتماعی ایشان را متاثر ساخته است و به نوعی جهت نگاه علامه را تعیین می کند نظریه ادراکات اعتباری است. در این مقاله با توجه به اهمیت ...  بیشتر